Social media och branding

Temat för den här gången är som rubriken säger social media och brand. Kort förklaring om vad exakt ett brand är för de ovetande:

“Brand is the name, term, design, symbol, or any other feature that identifies one seller’s product distinct from those of other sellers.” Wikipedia

Många företag använder sig av social media nuförtiden för att skapa/förbättra/höja sitt brands status. Somliga har lyckats väl med att förstärka sitt brand på det här sättet.

De flesta av er har säkert hört talas om en YouTube kanal vid namnet BlendTec som med jämna mellanrum laddar upp videoklipp som går vid namnen ”Will it blend? XX”, där XX kan var allt ifrån nudlar till en splitterny Iphone. Videoklippen går alltså ut på att man vill testa exakt vad man kan mixa i en mixer, något som verkar intressera förvånansvärt många. Förstås är ju mixern som används i klippen gjord av BlendTec, som även finns att köpas online.

Twitter och Facebook är två populära medier som företag brukar använda sig av för att kommunicera sina brand samtidigt som de gör att det är lättare för företag interagera med sina konsumenter.

Det finns dock en hel del risker med sådan här typ av marknadsföring. Användarnamn och lösenord kan läckas ut, någon kanske glömmer att logga ut från kontot, eller så skriver någon ett meddelande och skickar iväg det utan att riktigt tänka sig för vad han/hon just skrivit.

Till exempel som när epicurious, en hemsida som samlar matlagningsrecept, försökte få lite publicitet i samband med Boston Maraton bombningen med följande tweets:

epicurious

Det behövs knappast sägas att folkmassorna inte reagerade särskilt positivt på det här.

McDonalds var också lite illa ute när de lancerade sin twitter-kampanj för att promotea kvaliten av sina produkter. Man försökte få folk att twittra om positiva upplevelser hos McDonalds med hashtaggen #McDStories, något som snabbt bakslog när folk istället började använda hashtaggen för att berätta om sina skräckupplevelser med snabbmatskedjan. Inte så lyckat.

Fler liknande historier kan man läsa om HÄR.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s