Varumärken

Liten fortsättning på det förra inlägget.

Har ni någonsin tänkt på hur många varumärken det finns? Har ni någonsin gått omkring i ett varuhus och tänkt på de olika varumärkena där och vad de representerar?

Jag var nyligen i ett varuhus och observerade två olika butiker, deras omgivning, deras kunder och deras personal. Det är alltid roligt att titta på människor, men det är lite roligare när man faktiskt hittar kundprofiler i vardagen.

Tänk er H&M och Gant. Två välkända butiker, visst? Båda har kläder och inredningsartiklar i sitt urval. Tänk er kunderna i de olika butikerna. Svårt att hitta många likheter egentligen. Kunderna, personalen och omgivningen i butikerna är så olika fast de erbjuder samma varor. Där har vi två etablerade varumärken som så duktigt hittat sina egna kundgrupper och dessutom drar dessa utan problem.

Varumärken är ett intressant fenomen som syns överallt i vår vardag. Ifall ni vill veta mer om hur man bygger ett globalt varumärke kan jag rekommendera denna video som talar om Hello Kitty . Den är kanske lite lång, men jag lovar att den är fascinerande!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s