Grundregler för marknadsföring via social media

I takt med att social media blir allt viktigare väcks också intresset för marknadsföring via de olika plattformarna. Problemet är bara att många har liten erfarenhet av social media och inte vet vad man kan förvänta sej.

Susan Gunelius har gjort upp 10 regler för marknadsföring inom social media, 10 Laws of Social Media Marketing, och de kan alla vara nyttiga för företag eller privatpersoner som fundera på ämnet.

Reglerna är följande:

1. Lyssna mer än tala. Läs vad din målgrupp säger och delta i diskussioner för att höra vad som är viktigt för dem, för att veta hurudant innehåll du ska skapa.

2. Fokusera. Det är bättre att vara specialiserad på en liten målgrupp och ha en klar och tydlig strategi för att bygga ett starkt varumärke, än att försöka nå alla.

3. Kvalitét. Det är bättre att ha färre aktiva kontakter du interagerar med och delar innehåll med än fler inaktiva.

4. Tålamod. Det tar tid att uppnå resultat.

5. Samla och dela innehåll. Om du publicerar innehåll av hög standard och jobbar på att utveckla ditt-online nätverk, kommer dina inlägg att delas av dina följare på andra sociala medier och nå nya publiker. Delandet och diskuterandet kan hjälpa fler att nå dej och du dyker lättare upp i olika sökningar.

6. Påverka. Hitta de personer som inom ditt område har auktoritet och fungerar som opinionsbildare och bilda en relation med dem. Om de gillar dina åsikter/produkter kanske de delar ditt innehåll med sina egna följare, vilket i sin tur kan påverka dej positivt.

7. Värde. Fokusera mindre på att diskutera och marknadsföra din produkt och mer på att skapa ett bra inn ehåll och utveckla relationer med online-påverkare. Med tiden kan djungeltrumman hjälpa fram din idé eller ditt företag.

8. Erkännande. Ignorera inte personer online, erkänn och se varje person som försöker nå dej.

9. Tillgänglighet. Delta konstant i diskussioner och publicera innehåll. Du behöver vara närvarande för dina potentiella kunder.

10. Ömsesidighet. Gör mot andra det du vill att de ska göra för dej: dela deras innehåll och kommentera, så är sannolikheten större att de gör det samma för dej.

Det låter ju ganska vettigt, eller hur?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s